top of page

A la recerca del talent: liderar per aprendre (II)

Writer: Judit TarragóJudit Tarragó

A la segona ponència que vam tenir a la VI Jornada de Formació de Professorat, Jesús Guillén, astrofísic especialitzat en neurociència, ens va parlar de la importància que té conèixer el funcionament del cervell per poder-ne extreure el millor rendiment.

Com a docents, i també com a pares i mares, val la pena saber els processos que es donen dins del cervell dels nostres alumnes, fills i filles. De vegades esperem algunes reaccions que no arriben a passar, senzillament, perquè no són possibles pel moment evolutiu que estan travessant.

La bona notícia és que algunes de les funcions que fa el cervell es poden entrenar i, per tant, poden millorar. I com podem millorar-les?




La bona notícia és que algunes de les funcions que fa el cervell es poden entrenar i, per tant, poden millorar. I com podem millorar-les?


1.     És important dormir bé.

Això que és tan senzill té una repercussió enorme en l’aprenentatge. El cervell és un òrgan que necessita descansar per funcionar millor. Per això val la pena que els nostres fills i filles vagin a dormir tranquils, havent desconnectat del món de les pantalles, sense ímputs de llum, després d’haver fet alguna activitat calmada com ara llegir o senzillament descansar.


2.     L’atenció es pot educar.

La generació dels nostres infants ha reduït dràsticament el temps de concentració en les tasques. Aquest factor es pot educar a través del joc, de l’exercici físic i de la bona respiració, per exemple. Els jocs de taula són una molt bona opció per ajudar-nos a millorar l’atenció i en general totes les funcions executives del cervell.


3.     Aprenem millor quan el que aprenem té un impacte en l’entorn.

Els nostres infants i joves aprenen millor quan allò que fan repercuteix al seu voltant. Per això és tan important que els sapiguem oferir oportunitats de descobrir el seu entorn i els posem en contacte amb realitats en les quals poden aportar alguna cosa del seu coneixement.

A l’escola, els projectes Aprenentatge i Servei responen a aquest objectiu. Es tracta d’aprendre a través de la relació amb l’entorn. A més, això activa valors com ara la solidaritat, la sostenibilitat, l’agraïment...valors que són imprescindibles en l’educació.


4.     L’aprenentatge que connecta amb les emocions és més profund.

Segurament tots recordem alguna cosa que hem après al llarg de la vida perquè som capaços de relacionar-la, positivament o negativa, amb l’emoció que ens va fer sentir en aquell moment.

Quan volem que els nostres joves aprenguin, és bo que afavorim la cura de les emocions. Tots sabem que, per molt que com adults tinguem l’objectiu d’ensenyar alguna cosa, si la persona que tenim davant està angoixada, neguitejada o profundament preocupada, el resultat de l’aprenentatge serà més aviat decebedor. Per aquest motiu, ens pot ajudar facilitar moments en què puguem parlar d’allò que ens passa. Però no només això: també és important intentar transmetre la passió per l’aprenentatge, amb activitats que remoguin les emocions. Així passarem d’una educació “teòrica” a una educació “viscuda”, que té molts més números de sobreviure.


5.     En l’aprenentatge, és molt important ser model.

Aquí arribem al moll de l’os. Tots els qui ens dediquem a l’ofici d’educar tenim la responsabilitat de ser model per als aprenents. Això implica tots els mestres, però també les famílies senceres. Aprenem per modelatge. I la majoria de coses de la vida no les aprenem perquè ningú ens les expliqui, sinó perquè les veiem viscudes en algú amb qui tenim un vincle.

 

Amb aquests dos articles, hem volgut fer una ressenya de les reflexions que ens va provocar la VI Jornada de Formació de Professorat en Alumnat amb altes capacitats. La formació té com a objectiu aprendre, però també remoure maneres de fer, per tal que el nostre dia a dia sigui una mica millor, i junts puguem actualitzar la passió del nostre ofici.


La Judit Tarragó forma part del programa Talent a secundària i és membre de l’equip Erasmus, conjuntament amb la Núria Niubó i la Gemma Saladrigues. Aquest equip s’encarrega de gestionar la internacionalització del centre i de promoure la formació per al desenvolupament del talent a l’escola.

 
 
 

Comments


bottom of page