Una escola que es forma és una escola que millora. És per aquest motiu que, igual que a l’eix del nostre projecte educatiu, hi situem la millora de l’alumnat, hi col·loquem també la millora del professorat i dels equips que formem l’escola. La formació és l’única manera que ens permet revisar allò que fem i proposar-nos nous reptes per tal que el que oferim sigui cada dia de qualitat. Desconfieu, en general, de la gent que no llegeix, que no té interès per formar-se, que no segueix referents en el seu àmbit professional...!
En el marc d’aquesta millora continuada, hem celebrat la VI Jornada de Formació de professorat en Alumnat amb Altes Capacitats, que aquest curs ha tingut un canvi de format i de mirada. Cada cop estem més convençuts que educar el talent hauria de ser el repte per totes aquelles persones que ens dediquem a l’art d’educar. Professorat i família compartim aquest desig d’acompanyar en la descoberta del talent i de potenciar-lo.
Durant la jornada, Xavier Marcet, consultor en estratègia i innovació, ens ha compartit algunes idees sobre lideratge personal que ens agradaria poder conversar amb vosaltres perquè estem segur que poden ajudar-nos a educar millor.
1. Quan deixem d’aprendre, envellim de cop.
Marcet va incidir en la capacitat de les persones per aprendre sempre, i en com aquesta capacitat ens manté actius i ens disposa a deixar un llegat d’allò que fem a la vida.
2. Fem que les coses passin, i passin amb sentit.
No es tracta només que vagin passant coses a la nostra vida. Es tracta de liderar la nostra pròpia vida i poder donar sentit al que volem que passi. Liderar és tenir la capacitat d’influir en els altres, no pas manar-los, sinó generar complicitats per avançar.
3. El futur no existeix si no es troba a l’agenda del present.
Què forta aquesta reflexió! I què necessari revisar de tant en tant a què dediquem el temps i a què voldríem dedicar-lo. Si mai posem a la nostra agenda temps per pensar on volem anar, ens pot passar que avancem sense rumb...i perdem el temps.
4. És un art gestionar la complexitat sense incrementar-la, buscant la senzillesa.
Les persones que influeixen positivament en els altres són persones que saben separar el gra de la palla. Expliquen de manera senzilla les coses importants de la vida. El que aporten és senzill, però imprescindible, important.
5. Les persones amb talent troben solucions per damunt de la mitjana. Les persones mediocres troben problemes per damunt de la mitjana.
Hi ha persones que a cada problema hi troben una excusa ,i persones que, en canvi, aporten solucions als problemes. Les persones talentoses no són només intel·ligents perquè van néixer intel·ligents, sinó que han desenvolupat estratègies que els ajuden a generar resultats.
De vegades imaginem que el management és per al món de les empreses, dels negocis i de les grans multinacionals. Xavier Marcet ha assessorat moltes direccions i ha ajudat a liderar molts projectes a nivell mundial. El lideratge s’associa de vegades a megalòmans que prenen decisions que canvien el món. Però els qui creiem en l’educació, a casa i a l’escola, sabem que el món el canvien les persones que cada dia posen el seu talent al servei dels altres. Per això, segons ell, la clau es troba en passar del verb manar al verb influir. No us ressona això si penseu en l’educació dels vostres fills i filles? No va d’això, l’educació?
La Judit Tarragó forma part del programa Talent a secundària i és membre de l’equip Erasmus, conjuntament amb la Núria Niubó i la Gemma Saladrigues. Aquest equip s’encarrega de gestionar la internacionalització del centre i de promoure la formació per al desenvolupament del talent a l’escola.
Comments